Sunday, May 10, 2009

10 kali gugur kandungan



pagi tadi aku baru je baca paper harian metro ari ni 9/05/09...aku terkejut baca entry title dia...10 kali gugurkan kandungan...dgn excitednyer aku baca artikel tu..bila dh baca2..kisahnyer bermula bila girl tu kena rogol dgn atuk dia sendiri tapi family dia tak caya..sbb nk balas dendam dkt atuk n parents dia..dia nekad bergaul mesra dgn mat2 rempit di dlm dunia ni..(aku rasa malaysia je yg ada byk mat rempit ni..) dia jadi bahan ratah oleh mat rempit ni sume..smpai pernah wat bersama 5 jantan (bukan lelaki dh lagi)serentak..dia kata mmg tkut jg..tp sbb niat nk bls dendam dia layan kan ajer..


sekarang ni aku kdg2 mcm benci pulak dgn girl2 yg kat luar sana yg berdepan dgn mslh sosial atas sebab pernah kena rogol..kena main dgn bf...mungkin korg akan ckp aku tak phm perasaan dorg. tapi cuba pikir la..itu bukan alasan yg plg kukuh and utuh utk kita bertindak mcm tu..setahu aku la secara psikologinyer bila dh kena rogol kita akan jadi trauma bila nk wat benda tu lagi..lagi2 dgn bermacam2 jenis org..tp yg peliknya all the girls yg pernah kena rogol tu jadikan tu sbgai dorongan dorg plak nk trus terjerumus kelembah maksiat tu..

kdg2 tu aku terpikir mcm tu hanya alasan dorg sahaja...dan aku pikir sbnrnya dorg sindri yg nk jalan tu..tanpa pkir berlandaskan agama..tak dela kalau berdendam pun dorg tak pkir ke alam barzah and akhirat kelak...tak kan nk jwb kat sana mcm ni.."aku plih jalan hitam tu sbb nk bls dendam"..aku rasa tak diterima kat sana.. sepatutnya dorg sindri pkir secara positif and sihat...

bagi pandangan aku la..dorg ni yg sebenarnya dh gian dgn benda2 ni..pastu bila kena tangkap, kena soal siasat ckp nk blas dendam bagai..pttnya bls dendam la secara sihat mcm wat laporan polis biar dia kena tangkap kena hukum..bukan nya merosak kan lagi diri kita ni..tak logik la minah tu..snggup gugur anak 10 kali...bergaul seks bebas..aku rasa tu tak da effect pun kat atuk dia..silap2 atuk dia boleh langgan dia lagi sekali..ntah apa2 la minah tu..tak masuk akal langsung.

tapi yg aku jelesnya dgn minah ni..dh 10 kali gugur ank pun, Allah msih syg dia lagi..tak mati2 plak dia time gugurkan anak tu..yg aku baca dia gugurkan sindri.. org yg gugur secara mengunakan bidan pun kdg2 mati hilang darah..tp dia ok je smpai 10 kali..Allah msih bg dia nyawa nk dia sedar dr kejahilan dia...tu pun dia tak nmpk lagi..Aku jeles nape Allah masih nk bg hidayah kat dia..bukan senang nk dpt tu..tp mcm yg tertulis dlm al-Quran..hidayah tu hak Allah..Allah boleh bg pd sesiapa shj yg Allah suka. harap2 minah tu sedar la akan peluang yg diberikan pdnya...

Pada girls2 yg ada pengalaman kena rogol tu..bawa2 berfikir secara rasional, positif and berlandaskan agama..tak guna rosak kan diri lagi..pttnya bangun kan diri tu lagi..mcm cerita "laila majnun" kat tv3 dlu tu..lakonan nabila dgn zizan..watak laila tu kena rogol..tp dia tak jadi pun mcm minah dlm surat khabar tu..tp sebaliknya dia berusaha menjadi org yg berjaya n dia jadi usahawan wanita yg berjaya.. kan bagus mcm tu....


6 comments:

Unknown said...

takde apa aku leh kata melainkan betul betul betul. hehe

Khairul said...

perempuan tu patut makan pil atau sediakan kondom..hehe

kau ada link x untuk paper yang kau baca tu?
aku nk baca la

chi_Ra said...

to khairul:

http://www.hmetro.com.my/

tp nt cari kat arkib 9/5/09 nyer eh..

chi_Ra said...

nk lebih tepat lg link dia..

http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/arkibSeminggu?myday=Saturday&mysec=BeritaUtama

Khairul said...

thx chira

chi_Ra said...

welcome khairul